• Andres Kostiv

Kasutajamugavuse loomine e-kaubanduse peadeta veebides


Peeter Marvet esitlemas
Peeter Marvet aka Petskratt foto: Marko Mumm

Veebipoe võib täna teha igaüks ja ka olen ka mõelnud, et äkki on aeg oma fännikaup e-letile lubada või siis teha lausa oma eriväljanne. Kui meelsasti kliendid seda aga külastama jäävad sõltub suuresti selle loogilisusest, kiirusest, usaldusväärsusest ehk kokkuvõtlikult kasutusmugavusest ja muidugi ei saa üle ka UX disainist, mis peaks olema viimase pea. Siin mängivad suurt rolli nii öelda headless ehk peadeta veebipoed.


Kui mõtlete, millised e-poed teile meeldivad, siis suure tõenäosusega on tegemist just headless ehk peadeta veebipoodidega. See tähendab seda, et brauserisse laetakse JavaScript rakendus, mis hakkab serverist küsima vajalikke komponente ja ehitab ise oma kiirelt toimiva andmebaasi valmis. Nii võib üle programmiliste liideste küsida näiteks populaarsemaid tooteid, mis lõpuks koos piltide, hindade ja linkidega kasutajale kuvatakse. Taoliselt programmeeritud e-kaubanduse suureks fänniks on ka veebi- ja turbespetsialist petskratt ehk. Peeter Marvet, kes tegeleb turvaeksperdina Vaimo e-poodide arendamise ettevõttes. Tuntuimad on näiteks Selveri, Kaubamaja ja Bauhausi e-poed.


Headless tagab kiiruse ja funktsionaalsuse


Marvet tõdeb, et headlessi eelistamiseks on mitu põhjust, kuid esimene on kindlasti kiirus. See on tingitud eelkõige sellest, et headlessi puhul ei pea brauser iga päringu saamisel serveriga „rääkima“, vaid küsimas käiakse ainult sellist informatsiooni, mida reaalselt vaja on ja mida mälus olemas ei ole. See muudabki mõne veebipoe teisest kiiremaks. Piltlikult võib öelda, et kui lehe laadimise ajal saab laulujoru üles võtta, mitte soovitu ei avane nii öelda paugust, siis suure tõenäosusega ei ole tegemist peadeta e-poega. Lisaks kiirusele panustavad sellised veebid jõuliselt ka rohepöördesse, sest nad ei tee mõttetut serveri energia kulutamise tööd.


Samas tuleb peadeta veebide puhul pöörata suurt tähelepanu turvalisusele, sest juhtumid, kus klient näeb kellegi teise ostukorvi või toode kuvatakse vale hinnaga, on väga sagedased ning loomulikult mõjutavad kokkuvõttes ka kasutajamugavust.


Milline on hea veebipoe disain?


Kuna headless annab e-kaubandusele arendamiseks täiesti uued võimalused, siis tasub seda ära kasutada disaineritel just kasutajamugavust silmas pidades. Ka poe küsitavat turvalisust, saab disaini abil parandada. Näiteks tekitab usaldusväärsust kliendi silmis moderne avaleht, ostu- ja tagastustingimuste olemasolu jpm. Samamoodi tekitavad tõsiseltvõetavust õiges mõõdus pildid ning keerukamad disainilahendused ehk asjad, mida saab näiteks disainihäkkidega luua.


Marveti sõnul on kasutajamugavust luues oluline meeles pidada, et tuleb ehitada siiski seda, mis sobitub kasutajaga. Nii tasubki enne läbi mõelda, kas kõiksugused tuled-viled veebipoes ikka kõnetavad just seda klienti või on nende jaoks oluline eelkõige toimiv ostusüsteem ning disainiküsimus hoopis teisejärguline.


Üldine reegel on aga see, et e-pood ei tohi olla üle disainitud, vaid fookus peab olema siiski tootel. Näiteks on sellele väga hästi pihta saanud IKEA, Zappos ja Walmart, kelle veebipoed on selged, lihtsalt kasutatavad ning informatiivsed. Viimane eelkõige toote tutvustusi silmas pidades.


Nimelt kipuvad enamik veebipoode unustama, et hästikirjutatud tooteinfo on sama oluline kui silmapaistev disain ning tegemist ei ole ainult SEOd puudutava teemaga. Kui nüüd küsida, milline on siis hästi kirjutatud tooteinfo, siis sellele vastab järgnev mõte: „Klient ei taha osta akutrelli, vaid ta vajab seina auku.“


Kui soovid detailsemat infot, kuidas luuakse veebipoodide kasutajamugavust ning mille poolest peadeta veebid teistest etemad on, siis kuula kindlasti lisaks Futuristi podcasti „Kasvuminutid“ teemal „Peadeta veebid ja kasutajamugavus“ klikkides siia lingile.


Kasvuminutid podcast on lisaks kuulatav ka Spotify, Apple, Google podcast rakendustes ja Youtubes: