• Andres Kostiv

Kes või mis on digiteenuste product designer?




Product designeri või eesti keeles ka digiteenuste tootedisaineri roll on viimastel aastatel palju muutunud. Disainereid peetakse enamaks kui kellekski, kes suudab vaid ilusa pildi joonistada. Vast kõige kokkuvõtlikumalt saab öelda, et tegemist on eduka probleemilahendajaga väga erinevates tarkvaraarenduse etappides, aga ka ärilises plaanis üldisemalt.


Täna peetakse tootedisaineriks spetsialisti, kellel on lisaks võimekusele olla disainer veel ka arendaja, tootejuht ning omada teadmisi UI ja UX disainist.


Seetõttu võibki öelda, et just need spetsialistid on meeskondades järjest rohkem hinnatud ning ärijuhid pöörduvad sageli enne oluliste otsuste vastu võtmist just selle disaineri poole, sest tootearendus ja kasutusmugavus on tänases IT-maailmas ühed kõige sagedasemad probleemid, millega igapäevaselt tegeletakse.


Järjest laienev vastutusala eeldab neilt ka laia silmaringi. Just seetõttu kutsutakse neid Eestis ka IT-tootejuhtideks. Product designer peab olema valmis probleemide ennetamise kõrval ka lahendama neid äripoolel strateegilisest vaatepunktist – olgu selleks siis ärimudeli või väärtuspakkumise analüüs, teenusedisaini klienditeekonna kaardistamine või kliendikogemuse keskse tarkvaraarenduse backlogi planeerimine.


Paljud küsivad, et miks on product designerist tehtud nii öelda ükssarvik, kes peaks peab omama teadmisi väga erinevatest valdkondadest? „Kasvuminutid“ taskuhäälingus vastas sellele küsimusele väga hästi Nortali disainijuht Helen Kokk. Nimelt on tarkvaraarenduses väga oluline, et inimene ei vaataks oma kitsast nurgast, vaid näeks probleemi laiemalt. Vastasel juhul ei saa ka projektid kuigi sujuvalt kulgeda. Võttes tööle ainult UI disaineri, kes ei küsi küsimusi selle kohta, kust tuleb raha, on kaotus nii ajas kui ka väärtuslikes otsustes. Seetõttu ongi nii öelda „mitme mütsi roll“ tarkvaraettevõtetes tema sõnul väga tervitatav.


Seega ideaalne product designer on see, kes suudab orienteeruda nii tootedisainis endas, aga näiteks omab teadmisi ka ringdisainist ja elamusdisainist. Ühtlasi tuleb kasuks see, kui ta on tarkvaraarendust näinud läbi erinevate vaatevinklite. Näiteks, kuidas näevad seda peamiselt äriliste huvidega inimesed, kuidas IT-eksperdid.


Täna saab öelda, et product designeri ametikoht on muutumas ka järjest populaarsemaks. Siiski tasub tähele panna, et enam ei soovita võtta tööle inimest, kes omab teadmisi vaid ühest tarkavaraaspektist, vaid pigem suudab näha laiemat pilti. Disainidistsipliinist pärit inimene, kes oskab rääkida näiteks ainult värvivalikust ei tundu tööandjale kuigi ahvatlev. Hea tootedisaineri tunneb Kokki sõnul ära selle järgi, et ta oskab rääkida erinevatest valdkondadest, erinevate nurkade alt – nii elamusmomendid, ringmajandus jne. Muide, ringmajandus on asi, mis IT-valdkonnas on senimaani küll vähetuntud, kuid mille tähtsus järjest kasvab ning millele ettevõtted järjest rohkem tähelepanu suunavad.


Hea tootedisaineri omaduste juurde kuulub näiteks ka head loo jutustamise põhi alustalad ehk storytellingu oskus, mida ta suudab visuaalselt vormistada. Samamoodi on vajalik disainmõtlemine ja kommunikatsioonioskus nii enda väljendamise kui ka kuulamisvõime näol. See on oluline, sest inimene, kes suudab ennast hästi väljendada, vähendab ka kommunikatsiooni tõttu tekkivaid vigu, mis paratamatult suurtes meeskondades kipuvad tekkima. Kui aga tootedisainer ei oska kuulata, siis suure tõenäosusega ei ole ta ka võimeline kliendi tagasiside põhjal edasisi samme tegema.


Digiteenuste tootedisaineri ametikoha laiahaardelisus ja vajalikkus olla kursis väga erinevate valdkondadega võimaldab ka selle ala spetsialistidel tulevikus tarkvaraarenduses karjääriredelil tippu ronida ning näiteks kasvõi ise tarkvaraettevõtet juhtida. Product designeri kompetentside ootustest saab ka aimu, kui LinkedIn'is otsida "product designer" ja kitsendada "jobs" valikule.


Meie tervet vestlust Heleniga kuula „Kasvuminutid“ podcastist, kus räägitakse lähemalt millega product designer tegeleb klikkides siia lingile.


Kasvuminutid podcast on lisaks kuulatav ka Spotify, Apple, Google podcast rakendustes ja Youtubes:




VÕTA ÜHENDUST

Asume koos tegutsema! 

Kirjuta, kui soovid Google disianisprindist rohkem teada saada või tekkis muid küsimusi.

Nimi

E-mail

Sisu

FUTURISTI TÖÖD
AJ& Smart crtified.png
SOTSIAALMEEDIA
facebook-square.png
linkedin.png
youtube2.png

Futurist Estonia     |