• Andres Kostiv

Kuidas ma 4-päevasel virtuaalsel Google disainisprindil ellu jäin.

Ja miks see videokõne värk mulle veelgi enam meeldima hakkas.




Olles tänaseks sarnaselt muu maailmaga üle kuu eneseisolatisoonis elanud, olen ka mina kohendanud oma töö ümber 100% virtuaalseks. Kui kahepäevase Äripäeva UX/UI koolituse virtuaalselt läbiviimine ei tundunud minu jaoks ületamatult suur väljakutse. Siis virtuaalse 4-päevase disainisprindi tegemine tekitas siiski parajalt kõhedust. Disainisprint on 4-päevane protsess loomaks ja parendamaks kiirelt oma tooteid või teenuseid. Ning sõna kiirus on sprindi puhul määrav. Kogu neljapäevane protsess on äärmiselt intensiivne nii osalejatele kui ka läbiviijale. Seega tekitas mulle suurimat muret, kuidas hoida 7 liikmeline meeskond videokõne vahendusel nelja päeva jooksul ühtmoodi energilise ja keskendununa.

Olgu siinkohal öeldud, et kuigi olen varasemalt viinud sprinte läbi osaliselt distantsilt, ehk siis mõned osalejad ei ole viibinud samas ruumis. Siis päris 100% virtuaalselt, kus igaüks asub oma kodukontoris oli ka mulle päris esmakordne. Siinkohal suured tänud Accelerate Estonia ja teistele osalejatele selle laheda väljakutse eest. Täpsemalt sellest, mis oli nelja päeva lõpptulemus artikli lõpus.

Ettevalmistusele kulub oluliselt rohkem aega

Esimesena alustasin ma ettevalmistusel endast, ehk siis oma teadmiste värskendamisest, kuidas virtuaalseid töötubasid eduaklt läbi viia. Läbisin kiirelt koolituse oma gurude AJ & Smart poolt, et saada juurde häid nippe virtuaalse sprindi osas ning töötasin läbi erinevaid abimaterjale. Kel rohkem huvi virtuaalsete töötubade osas, siis palju häid näpunäiteid, leiab siit lehelt https://workshopper.com/.

Teine oluline ettevalmistus on tehnika. Kuna sprindil osalesid inimesed erinevatest ettevõtetest ning oma kodukontoritest, siis pidin ma tagama, et kõigil oleks oma kodukontoris olemas vajalik tehnika ning see ka töötaks. Videokõne tööriistana kasutasime Zoomi, seega tegin nädal varem iga osalejaga eraldi kõne ja testi, veendumaks, et kõik ka ilusasti töötab. Samuti uurisin kas kõigil on olemas lisaekraan ning selle puudumisel, saatsin selle kulleriga kontaktivabalt kohale. Lisaekraani olemasolu on kriitilise tähtsusega, sest ühel ekraanil näeb osaleja inimesi ja teisel virtuaalset töölauda, kus toimetada.

Testkõne oli oluline, et uurida üle ka inimeste internetiühenduse kiirus ning vajadusel (sel korral ei olnud siiski vajalik) saata kohale ka eraldi 4G sim-kaardiga wifi-ruuter.

Erilisi tehnilise probleeme meil nelja päeva jooksul ei tekkinud. Küll aga soovitus edaspidiseks, kasutada kõigil häid kõrvaklappe, kus korralik mikrofon suu juures. Kui spetsiaalseid klappe pole, siis kõige lihtsamad juhtmega mikofon lõua lähedal iPhone või muu telefoniga kaasa olevad kõrvaklapid töötavad väga hästi. See tagab heli ühtsuse ning keegi ei pea sosistama või vastupidi liialt karjuma.

Ettevalmistuskõned olid minu jaoks ka väga olulised, et saada tiimiliikmetega veidi paremini tuttavaks ja usun, et seeläbi läks start esmaspäeval ka oluliselt kiiremini.

Töö käib mitme ekraani ja töölauaga ning konkreetsete puhkepauside planeerimine on oluline.

Ajurünnakud ja arutelud olid oluliselt läbimõeldumad

Olgu siinkohal öeldud, et virtuaalse sprindi päev on oluliselt lühem. Tavapärase ca 5-6 tunni asemel töötatakse intensiivselt koos 3-4 tundi päevas. Inimeste keskendumisvõime ja energia ekraani ees lihtsalt kaob veelgi kiiremini. Kuna päevad olid lühemad, siis otsustasime teha eelnev nädala reedel ära esimese sissejuhatava kohtumise. See on suuresti osa, millele muidu kulub osa esimesest sprindipäevast. See oli hea otsus, ning aitas meil kõik tiimiliikmed saada enne esmaspäeva ühele joonele ning start sujus oluliselt kiiremini.

Kuigi ma ise kartsin kõige enam just seda, kuidas osalejaid virtuaalselt kaasa tulevad ja keskenduda suudavad. Siis üllatusin selles osas positiivselt. Võimalik, et mul lihtsalt äärmiselt vedas nii laheda ja tööka meeskonnaga. Kuid mulle tundus, et meie diskussioonid, arutelud ning ideede presenteerimised olid konkreetsemad ja läbimõeldud, kui need sageli tavaolukorras välja kukuvad. Võibolla oli see tingitud sellest, et kõik teadsid, et aeg on piiratud ning kui sa räägid, siis kõigi pilgud ekraanil on sinule suunatud. Samuti tekitab virtuaalne ruum siiski teatava distantsi ja privaatsuse, et oma mõtted rahulikumalt läbi töötada, enne kui suurele ringile jagad. Mis iganes põhjus, siis mulle tundus, et kokkuvõtvalt inimeste tähelepanu hajus vähem, kui see vahel tavasprindi puhul juhtub.

Minu kui koolitaja jaoks oli küll alguses mõnevõrra raskem saada aru, mis tempoga keegi liigub. Sprindil kasutame palju postit märkmepabereid ning suur osa tööst toimub iseseisvalt - ehk siis mõtled läbi, paned kirja ja ootad, kuni on aeg jagada. Kui tavaolukorras ma näen, kuidas inimesed postiteid täidavad ja palju neil neid alles on, siis virtuaalsete postitite puhul oli seda veidi keerulisem tunnetada.

Virtuaalsed tööriistad kiirendasid sprinti

Kasutasime põhitööriistana Miro virtuaalselt töölauda, millega kõik osalejad üllatavalt kiiresti kaasa tulid. Seda paljuski täna Miro ülimalt lihtsale ja heale kasutusmugavusele. Igaüks sai oma isikliku “töölaua”, kuhu oma virtuaalseid märkmepabereid luua. Ning kasutuses oli üks ühine “sein” sarnaselt tavalisele koosolekuruumi seinale, kuhu oma märkepaberid kleebiti ja mõtteid teistega jagati. See tekitas hea eristatavuse, mis on oma ja ühine ning kus on laud ja sein. Kokkuvõttes kujunes töö virtuaalsete postititega minu jaoks isegi kiiremaks kui tavapäraselt. Sest ära jäi ükshaaval seina ees käimine. Igaüks lohistas hiirega oma märkmepaberid “seinale” ning selgitas kiirelt juurde.

Sama lugu oli ka disaininäidiste tutvustamisega. Tavalise sprindi puhul käivad osalejad ühekaupa oma sülearvutitega tutvustamas mingeid juppe või kontseptsioone olemasolevatest rakendustest ja kogu see liikumine ja tehnika ühendamine on veidi ebamugav. Aga Zoomis oli asi lihtne. Osaleja jagas ekraani ja kogu lugu.



Miro virtuaalne ühistöö tahvel

Graafiliseks disainiks kasutasime Figmat mis on mugav, kuna kõik osalejad näevad pilves reaalajas kuidas päris disain valmib ning saavad ka lives ühistööd teha - üks joonistab ühe kasti ja teine joonistab kasti kõrvale või paneb teksti sisse. Ning ka neljandal päeval toimunud prototüübi testimine oli läbi Zoomi kõigile osalejatele ja tooteomanikele reaalajas kohe nähtav.


Traditsioonilise disainisprindi puhul osalejad ise üldjuhul arvuteid väga ei kasuta. See aitab ära hoida "kogemata" muude tööteemade juurde mineku ja tähelepanu hajumise. Antud juhul, kui kõik olid võrdselt virtuaalsed ning kasutasid samu tööriistu, aitas see nii mõnegi sprindi osa efektiivsusele aga oluliselt kaasa. Samuti oli minul sprindi kokkuvõtte tegemine omajagu lihtsam, sest kogu sein ja mõtted olid kõik juba virtuaalsed.

Mida annaks veel parandada

Kokkuvõtvalt võin öelda, et kogu sprindi ettevalmistusele kulus kindlasti pea kaks korda enam aega kui tavaolukorras. Kindlasti ka seetõttu, et tegin seda esmakordselt, kuid kogu tehnika testimine, testkõnedeks ja toimetusteks tuleb varuda piisavalt aega ka edaspidi.

Virtuaalses keskkonnas on oluliselt raskem tunnetada kogu tiimi energiat, mis tavapärases olukorras annab koolitajale koheselt märku, kas on vajadus pausi järele või mõni väike small-talk või nali vahele visata. Tõenäoliselt kartes, et inimesed “ära kaovad” rääkisin ma ise liiga palju või püüdsin rohkem nalja visata. Virtuaalses keskkonnas on vaikus ka täiesti normaalne nähtus, millega ma samuti rohkem harjuma pean.

Minu jaoks osutus keerulisemaks ka lõpliku prototüübi joonistamine Miro seinale. Nimelt olen ma harjunud lõpliku wirefame tegema peenikese tahvlimarkeriga seinale või mõnes kiir-prototüüpimise tarkvaras nt. Axure RP või Balsamic Cloud. Aga kuna eesmärk oli osalejaid võimalikult palju ühises virtuaalses töökesskonnas hoida, siis vajas Miros joonte ja kastikeste joonistamine tekstiga veidi harjutamist.

Aga, mida me siis ikkagi selle nelja päeva jooksul ära tegime? Meil oli ees vägev väljakutse Accelerate Estonia eestvedamisel, luua nelja päevaga prototüüp uudsele KYC (tunne oma klienti) lahendusele. See lahendus aitaks ära hoida palju mõtetut bürokraatiat ning säästa omajagu aega ja raha ettevõtete ja eraisikutele, et tuvastada oma kliente, kellega ärisuhet alustatakse. Kel rohkem kontseptsiooni kohta huvi, siis infot leiab siit https://accelerateestonia.ee/kyc/.

VÕTA ÜHENDUST

Asume koos tegutsema! 

Kirjuta, kui soovid Google disianisprindist rohkem teada saada või tekkis muid küsimusi.

Nimi

E-mail

Sisu

FUTURISTI TÖÖD
AJ& Smart crtified.png
SOTSIAALMEEDIA
facebook-square.png
linkedin.png
youtube2.png

Futurist Estonia     |