• Andres Kostiv

Milline on hea kasutajakogemus?

UX ja UI on ingliskeelsed tähelühendid paaridest User Experience ning User Interface. Maakeeli öelduna veebi kasutajakogemuse ja kasutajaliidese disain. Esimene vastutab selle eest, et kasutaja leiab soovitud info kiiresti ja loogiliselt punktist A punkti B liikudes ning teine koodikogum, mis tagab, et kasutaja seal mugavalt askeldada saab. Küll aga ei taha või ei oska kõik inimesed veebilehti õdusaks teha ning klikkija läheb tuldud teed ja valib teise võimaluse. Mis aga eristab hea halvast?


Õige formaadi kasutamine. Täna kasutavad inimesed rohkem nutivahendeid internetis liikumiseks ja üha vähem arvutiekraane. Enam ei piisa kodulehtedest, mis on “mobiilisõbralikud”, ehk kohandatud nutiseadmetele. See peabki olema nullist üles ehitatud just kõnealuse lahenduse jaoks. Tee kindlaks, et Sinu kodulehel ringi liikumiseks ei pea luupi kaasas kandma ning pildid ühes tekstiga on kooskõlas ekraani suurusega. Muidugi, kasutajakogemus ja -liides toimivad erinevalt telefonis ja arvutis, aga hei, see on tänapäev. Ja kui mobiilile mõeldud veebilehte ei ole, siis on suhteliselt kindel, et külastuste arv on madal ning seega ei täida oma eesmärki.


Õige mehhaanika valimine. Vale puhul üritaksid nagu nõukogudeaegse kettaga telefoniga SMS-sõnumit saata. Ilmselt loobud enne, kui asjaga ühele poole saad. Kasutada tuleks lahendusi, mis päriselt toimivad just sellel hetkel, sõltuvalt muidugi Sinu eesmärgist. Võtame näitena kalendrivaate. Milliseid kalendrivaateid tead? On olemas keritav, täielik ja kindlasti mõni muu veel. Kui disainida kodulehte, siis oleneb väga palju teemast, millist lähenemist valida. Kui on vaja sisestada oma sünnipäev (ilmselt ei pea tegema seda kellaajalise täpsusega), siis oleks ju vale kasutada UI disainis versiooni, kus on valikus kellaajad. Või näiteks telefonile mõeldud platvormi disainis tervlikliku kalendrit, kus ühe näpu alla jääb neli erinevat kuupäeva.

Õige suuruse valimine. See nüüd küll kehtib kõigele - tekstile, klikitavatele nuppudele, piltide suurusele ja jätkame loetelu. Näiteks üks pilt võiks mahtuda korraga ära täisvaatesse, tekst võiks olla liigendatud silmale mugavalt ning klikitavad nupud peaksid olema lihtsalt ja loogiliselt leitavad, ent ei tohiks kasutajale näkku hüpata ega domineerida üle terve lehekülje.


Kvaliteetne foto. Kui taustaks on vale formaadi tõttu laiali venitatud pilt ning kodulehel fotot vaadates ei saa kehvade pikslite tõttu aru, kas sel on inimesed või legomehikesed, on kodulehel paratamatult väga raske viibida ja tegu on kehva UX-disainiga. Kvaliteetne koduleht on selge, terava graafikaga nii sisu kui piltide osas ning läbimõeldud kontseptsiooniga. Mida lihtsam ja puhtam on veebikodu, seda enam meeldib inimestele seal aega veeta ning keegi ei kiirusta sealt lahkuma.


Info jagamine teemade kaupa. Jäta meelde, et esilehel ei pea olema kogu info - mida rohkem on see loogiliselt liigitatud alapeatükkideks, seda vähem on inimestel vaja veeta infoväljas, mis neid absoluutselt ei kõneta. Toon siinkohal kahe Eesti spaa põhjal näited, kuidas ühte lehekülge on hea vaadata, sest see on loogiliselt liigitatud ja teisel leheküljel on tahetud kogu info kohe ära mahutada. Kummal Sina ennast paremini tunned?


UX - ja UI disaini valdkond on esmapilgul hea kodulehe osas küllaltki subjektiivne, ent hilisem analüütika annab alati aimdust, kui midagi on valesti. Soovitame siin appi võtta kõrvalseisjad ja uurida, kuidas neil mugavam oleks. Ehk ei olegi tootel või teenusel endal midagi viga, vaid asi on hoopis kehvas disainis?

VÕTA ÜHENDUST

Asume koos tegutsema! 

Kirjuta, kui soovid Google disianisprindist rohkem teada saada või tekkis muid küsimusi.

Nimi

E-mail

Sisu

FUTURISTI TÖÖD
AJ& Smart crtified.png
SOTSIAALMEEDIA
facebook-square.png
linkedin.png
youtube2.png

Futurist Estonia     |