• Andres Kostiv

Riigiteenused kasutajasõbralikuks vaid nelja päevaga




Eesti on IT-riik ning kõik teenused on tänaseks suuresti kättesaadavad internetis. See, maailmas suhteliselt ebaharilik nähtus, on muutnud aga eestlased nõudlikuks ning eeldatakse, et kõik teenused, mida veebis pakutakse on kergesti ligipääsetavad, arusaadavad ning nendega tegelemiseks ei pea kulutama ülemäära palju aega. Nii üritavad ametkonnad pidevalt tulla välja uute lahendustega, mis inimeste elu lihtsamaks muudavad. Üheks heaks näiteks soovime siin nüüd tuua Eesti Maksu- ja Tolliameti (MTA), kes kasutas Google disainisprinti muutmaks füüsilistele isikutele maksukohustuste täitmine meeldivamaks.


Jah, lugesid täitsa õigesti ja see on võimalik. Võtsime laua taha Grete Urbeli, kes on MTA füüsilise isiku tulude ja maksustamise teenuste juht, ja rääkisime elamuse uuesti läbi. Võib juhtuda, et maksude maksmine ei ole inimesele kõige rõõmsam osa tulude saamisest, seega võiks toiming võtta võimalikult vähe energiat ja peamurdmist.


MTA’l on parasjagu käsil projekt, mille eesmärk on pakkuda paremat ülevaadet oma maksukohustustest juba enne tuludeklareerimise perioodi ning miks mitte seeläbi ka oma tuludeklaratsiooni ette täita. Urbeli sõnul praeguses lahenduses selliseid võimalusi ei ole, mistõttu nad hakkasidki otsima, kuidas need kõige kiiremini ja samas ka pikas perspektiivis toimivana ära teha.


Ootus on, et info ja andmed, mis muudele asutustele või ettevõtetele on teada, oleksid kasutaja eest juba ära täidetud ja nüüd jääks vaid üle need kinnitada. Me kõik tahame turvatunnet, et kõik on õigesti ja õiglaselt arvestatud.


Tema sõnul on kiire reageerimise kõrval ääretult oluline teha ka korralik ettevalmistus: uurida, miks ja kellele midagi tehakse ning alles siis hakata arenduspartnerit valima. Targa tellijana, uuris ta erinevate meetodite kohta ja Futuristi pakutav kõnetas teda kõige rohkem - neli tööpäeva testitava prototüübi saamiseks kõlas nagu hea investeering.


Google disainsprindi läbitegemine aitas neid mitu sammu probleemidele lahenduse leidmisele lähemale. Kogu teekond koosnes väikestest ja hoomatavatest ülesannetest, millest iga lõpus sai tiim natukene imestada, et vau, töötabki, saimegi vastuse.


Grete Urbeli sõnul kiputakse enamasti kulutama aega ja raha arenduse analüüsile ja keskkonna arendamisele, mis lõppeb sellega, et eelarve on nullis ning kasutaja pöördub ikkagi rahulolematuna esindusse, sest ta tunneb, et teenus ei arvesta temaga. Oleme näinud kõrvalt projekte, kus kasutajatestid tehakse, kas vahetult enne live’i või kohe pärast seda ning saadud tagasiside peale jääb üle ainult õlgu kehitada, kuna järgmised tööd tulevad juba peale ja aega midagi muuta enam ei ole.


Google disainisprint on ka suurepärane vahend oma idee formuleerimiseks – mida lahendad ja kas üldse peaks seda lahti harutama. MTA’s väljatöötamisel olev lahendus on tänu sellele jõudnud neljanda versioonini, millega ollakse juba väga rahul ning jääb üle lihvida viimaseid detaile. Meeskond leppis kohe kokku, et loorberitele puhkama ei jää ja peale sprinti leiti kokku koostöö kolmapäevad. Kohtumistel arutati läbi kasutajate tagasiside peamised ettepanekud, disainiti uued lahendused ja läks jälle testimiseks.


Teistele riigiasutustele soovitab nii Grete kui ka me ise aktiivsemalt suhelda lõppkasutajatega, olla julgemad katsetama midagi uut ning muidugi töötama natukene teisiti.

Futuristil ei jää üle muud kui nõustuda, sest aastaid kogemusi ja Google disainisprinte on näidanud, et ei ole väga palju keerulisi olukordi ja väljakutseid, mis üks hästi juhitud sprint lahendada ei suudaks.


MTA Google disainisprindi case study saab alla laadida siit.


Kuula lisaks ka "Kasvuminutid" podcasti kus räägitakse lähemalt kuidas Google disainisprindiga Maksu - ja Tolliameti teenuse kontseptsioon loodi ja miks on oluline teha kliendiintervjuusid ning lõppkasutajatega testimisi klikkides siia lingile.


Kasvuminutid podcast on lisaks kuulatav ka Spotify, Apple, Google podcast rakendustes ja Youtubes: