• Andres Kostiv

Võta aega juurde

Selleks, mis oluline ja mida sa ka tõeliselt naudid.


Aega on vähe. Teha on palju. Nimekiri vajalikest tegevustest aina pikeneb, päev lendab linnulennul, kuid õhtuks on ikka tunne, et mis siis täna tehtud sai. Kui tundub tuttav tunne, siis sa ei ole üksi.


Olen aastate jooksul katsetanud enda peal väga erinevaid tehnikaid, kuidas vähema ajaga rohkem ära teha ja paremini keskenduda. Olen proovinud kasvatada endast hommikuinimest, ärgates kell 5.30 ja püüdes õhtuti 21.30 magama minna. See katsetus lõppes suhteliselt ruttu, kui sain aru, et osad inimesed lihtsalt pole hommikuinimesteks loodud. Olen täiustanud oma ajaplaneerimise ja prioritiseerimise oskust, kasutades planeerimiseks vanamoodsat paberkalendrit, mis alati silme ees ja kuhu oma käega kõik üles kirjutan. Efektiivsusäppe, pole mul siiani. Olen ajutuselt lahkunud ka sotsiaalmeediast, mis raskendas keskendumist nii tööl kui kodus. Ning isegi vahetanud oma nutitelefoni totutelefoni vastu, et puhkusel olles mitte liiga palju internetis surfata. Mõned neist tunduvad ehk naljakad, kuid midagi head on ajajooksul siiski ka külge jäänud. Suur osa katsetustest, mis sai entusiasmiga alustatud, on siiski üsna pea raugenud ja elu tavapärasesse rütmi tagasi läinud.


Seega avades pakist Jake Knappi ja John Zeratsky raamatu “Make Time”, suhtusin sellesse esmalt veidi skeptiliselt. Mida põrutavat sealt nüüd ikka tulla saab. Kuna Jake Knapp on ühtlasi ka üks disainisprindi loojatest ja minu isiklik guru, siis sai ta minult siiski omajagu usalduskrediiti ette.


Ning ma üllatusin ja väga positiivselt.


Võta Aega on ühelt poolt täiesti erinev kõigist senistest efektiivsuse, ajaplaneerimise ja keskendumise õpikutest mida ma lugenud olen. Samas tekitas see omajagu äratundmisrõõmu, sest mitmed tehnikad, mida autorid jagasid, olid mulle mingis võtmes juba tuttavad ja mõned ka edukalt juba töös. Nagu autorid ise ütlevad, ei ürita nad leiutada jalgratast. Võta Aega filosoofia on omajagu inspireeritud ka disainisprindist, mis teadagi minulegi väga südamelähedane teema. Ning autorite pikaajalisest kogemustest ja katsetustest erinevate ajaplaneerimise ja efektiivsuse tööriistadega suurtes tehnoloogiahiidudes nagu Google, Youtube jt.


Aga lähme siis asja juurde.


Seadista ümber oma vaikesätted

Võta Aega, võib vaadata kui mõtteviisi - kuidas teha paremaid otsuseid oma aja, energia ja tähelepanu osas. Et kokkuvõttes nautida rohkem seda, mida sa igapäevaselt teed. Olgu see siis tööl, kodus või metsarajal.

Suur osa meie elust möödub vaikesätteid kasutades. Tead ju küll, kui saad endale uue telefoni või tehnikavidina, siis seal on tehaseseadistused. Paljud meist jätavad need sisse ja unustavad ära. Sama teeme me ka oma eludega. Päevast päeva samad, tihtipeale automaatsed tegevused, mis on saanud harjumuseks. Tehes asju ja reageerides tegevustele, ilma väga mõtlemata, miks me ikkagi täna just seda teeme ja miks just niimoodi? Kas see tegevus on tegelikult oluline või teen ma seda harjumusest, kuna olen alati nii teinud. Kas see tegevus aitab mind tegelikult lähemale sellele, mis on minu jaoks päriselt oluline? Kas ma tegelikult ka naudin või reageerin ma enamuse oma ajast pigem teiste tegevustele ja prioriteetidele?


Võta Aega erineb minu jaoks traditsioonilistest eneseabi ja produktiivsuse raamatutest, mis peaksid tegema sinust justkui üliinimese ning eeldavad 100% pühendumist, iga päev. See ei ole üks kõigile nii on ainukene õige viis, kuidas asju teha lähenemine. Pigem on see paindlik retseptikogu, millega võid katsetada, et leida enda jaoks just need road, mis sulle kõige paremini sobivad.


Võta Aega tehnika koosneb neljast põhisambast - Kõrghetk, Laser, Energia ja Peegeldus. Kõik võrdselt olulised ning üksteist mõjutavad. Lisaks suur hulk erinevaid tehnikaid, mida katsetada, kuid minda ühte artiklisse kokku koguda ei õnnestu. Aga mida peagi kindlasti täpsemalt tutvustan.


Aga vaatame siis lähemalt.

Võta aega tehnika põhineb Jake Knapp'í & John Zeratsky 2018.a. ilmunud raamatul "Make Time".


Kõrghetk: vali igasse päeva üks oluline keskpunkt

Esimene samm on valida igasse päeva üks kõrghetk, millele sa soovid keskenduda. Just nii, üks selge ja piisavalt suur ja oluline, et päeva lõpus tagasivaadates tunneksid, et midagi olulist sai ära tehtud.


Kõrghetk võib olla mõni eesmärk tööl, mis vajab tegemist (Nt: ette valmistada reedese koolituse slaidid). Aga see võib olla ka midagi töövälist (Nt: aias uue lillepeenra istutamine). Oluline, et see ei oleks liiga väike, ega liiga suur. Kõrghetkele, on soovitav planeerida ca 60-90 minutit. Vähemaga ei jõua sa tõenäoliselt teemasse piisavalt sisse minna ning peale 1,5 tundi kipub fookus juba kaduma.

Sinu kõrghetk võib koosneda ka mitmest sammust. Kui sul on käsil mõni suurem projekt, siis pane kirja konkreetne samm, mida täna saavutada soovid. Nt: koolituse slaididele sobivate piltide ja vaheklippide leidmine. Või lillepeenra pinnase ettevalmistamine enne istutamist.


Muidugi ei ole kõrghetk sinu ainukene tegevus, kuid sellest saab olema sinu päeva prioriteet. Kui sa alustad hommikut küsimusega, mis saab täna olema minu päeva kõrghetk, siis on hulga tõenäolisem, et sa keskendud päeva jooksul rohkem asjadele, mida sa ise teha tahad ja soovid. Mitte ei veeda päeva reageerides teiste inimeste prioriteetidele. Järgmises postituses jagan täpsemalt näpunäiteid, kuidas oma Kõrghetke paremini seada.


Laser: hoia fookus kõrghetkel, eemaldades kõik segajad

Segajate hulk, mis meid oma fookusest pidevalt eemale tõmbab on tohutu. Sa ei pea pead päris liiva alla peitma ja nutitelefoni totutelefoni vastu vahetama nagu mina proovisin. Küll aga, saab üsna väikese vaevaga kohanda ümber oma tehnoloogiakasutust, et hoida oma fookus laseriga kõrghetkel. Lihtsad trikid, nagu eemaldada telefonilt ja nutikellalt kõik teavitused ja logida välja oma sotsiaalmeediakanalitest ja teistest suhtlusvõrgustikest. Peites oma sotsiaalmeedia või uudiste äpid mobiili avakuvalt kuskile kaugemale ja raskemini kättesaadavasse kohta. Või edasijõudnutele, need üldse oma telefonist ära kustutada.


Planeerides oma kalendris iga päev kindla aja, näiteks hommikul ja õhtul, kui sa loed ja vaatad emaile. Planeerides kalendris aja endale, et teised ei saa su kalendrit kohtumisi täis broneerida. Ning kõige olulisem, planeerides oma kalendris iga päev kindel aeg oma kõrghetkele. Jällegi jagan lihtsaid ja väärt näpunäiteid juba järgmises postituses.


Minu mobiiltelefoni avakuval võtab omajagu aega, et leida üles ära peidetud segajad.

Energia: kasuta oma keha, et laadida oma aju

Selleks, et keskenduda on vaja energiat. Kui väsib keha, väsib ka aju. See, kuidas me oma keha eest hoolitseme, liikumise, toidu, une, kui ka vajaliku üksioleku ja puhkepausidega, mõjutab oluliselt meie üldist keskendumisvõimet. Kui päris aus olla, siis pean ennast siiski üpris laisaks inimeseks. Trenn mulle meeldib, aga sinna vedamine võtab ka minult omajagu enese utsitamist. Süüa meeldib mulle ka ning kuigi kehakaal üldiselt probleemi ei valmista, siis kõige tervislikumaks ma oma toidulauda alati ei pea. Kõige raskemaks väljakutseks minu jaoks on aga piisava ja kvaliteetse une tagamine.


Kuna aeg kui minu kolmest lapsest keegi öösel või kell 5.45. hommikul ärkab on suuresti möödas, siis leian end sageli veel 00.30 või hiljemi arvuti tagant. Tegelemas oma hobide või mõne viimase projekti lihvimisega. Nagu ma alguses kirjutasin, siis olen pigem õhtuinimene, seega õigel ajal pistiku seinast välja tõmbamine, et ole alati lihtne. Seega olen püüdnud seada endale enamikel päevadel piiriks, hiljemalt 23.30 voodis olla. Samuti vähemalt pooltunnikest enne magamaminekut olla täiesti ekraanivaba. Magamistoas mul telekat või muid segajaid ei ole ning üritan ka mobiiltelefoni sinna kaasa mitte võtta.


Teine väärt abinõu, mida olen õppinud kasutama on energiauinakud. Tööpäeviti on see muidugi keerulisem, aga praegu osaliselt kodukontoris töötades ja abikaasaga vahetustega lapsi "kantseldades" on 20 minuti pikkune power nap sageli elupäästja. Ning just 20 minutit, mitte ühe või kahe tunnine lõunauinak. Aga sellest pikemalt juba järgmises postituses.

Üks valdkond, mis on minu jaoks uus, aga mida ka vaikselt katsetama olen hakanud on strateegiline kohvijoomine hommikul ja kell 13:30. Jah selline asi on tõesti olemas ja enne Võta aega raamatu lugemist, pole ma kordagi mõelnud, et kohvijoomisele võiks läheneda kuidagi strateegiliselt. Et leida õige ajahetk, kui kohvi sinu aju kõige enam ergutab, et aidata oma kõrghetkele keskenduda. Või, et Et kohvi võib mõjuda hoopis ka uinutina.


Peegelda: kohanda ja täiusta oma süsteemi

Ning viimaseks, selleks, et mõista, kas sinu katsetused ka vilja kannavad või on täielikud mõtetused, on oluline peegeldada tagasi tehtule ning seda hinnata. Selleks on hea lõpetada iga õhtu väikese tagasivaatega. Hinnata, kuidas läks ning milline taktika või tehnika sulle sobib? Millega jätkata või mida uut järgmisena proovida? Samuti saad sa anda hinnangu, oma energiatasemele ning kas ja kui palju sa suutsid keskenduda oma valitud Kõrghetkele. Ning kõige viimasena lõpetades iga õhtu positiivse noodiga, mis tõi sulle täna rõõmu. See võib olla midagi täiesti töövälist


Peegelduse eesmärk on aidata, sul välja töötada omale sobiv süsteem ning enda peal katsetades mõista, mis sulle sobib ja mis mitte. Kui päris igapäev ei jõua, siis paar korda nädalas on hea tagasi peegeldada ja analüüsida, kuidas katsetused edenevad.


Vali, katseta ja korda

Mis mulle Võta Aega juures enim meeldib on see, et see ei ole jäik fikseeritud plaan, millest kinni hoida ning kui libastud, siis oled mängust väljas. Võta Aega annab sulle lihtsa raamistiku, mille abiga saad luua ja kohandada just sulle sobiva süsteemi, et oma aega paremini kasutada ja tegeleda asjadega, mis sulle rõõmu valmistavad. Kindlasti on sul juba tänaseks olemas omajagu tehnikaid, mida oled kunagi katsetanud ja mis toimuvad. Saad neid edukalt integreerida Võta Aega raamistikku, et töötada välja enda süsteem.


Katseta erinevaid lähenemisi, mis aitavad sul oma Kõrghetke valida, Laserit sihtida ning Energiat laadida. Kui alustad, siis soovitan esimesel nädalal katsetada vähemalt ühte uut nippi igas kategoorias. Kui mõni neist on saab juba heaks harjumuseks, siis katseta järgmist.


Näiteks midagi sellist:

Kõrghetk - broneerin oma kalendris iga päev kindla aja oma kõrghetkele.

Laser - kõrghetkele keskendudes, panen telefoni lennurežiimile ja login suhtlusvõrgustikust välja.

Energia - peale lõunat teen pooletunnise jalutuskäigu värseks õhus.


Katseta, hinda ja muuda oma lähenemist.


Oluline, et sa leiaksid ajajooksul endale sobivad viisid, kuidas oma kõrghetke valida, sellele keskenduda ning oma energiat laadida.


Jagan oma järgmises postituses erinevaid nippe, kuidas Kõrghetke valida ja oma fookus sellel hoida. Kuid, kel soov kohe rohkem teada, siis häid nippe saab ka Make Time blogist.


VÕTA ÜHENDUST

Asume koos tegutsema! 

Kirjuta, kui soovid Google disianisprindist rohkem teada saada või tekkis muid küsimusi.

Nimi

E-mail

Sisu

FUTURISTI TÖÖD
AJ& Smart crtified.png
SOTSIAALMEEDIA
facebook-square.png
linkedin.png
youtube2.png

Futurist Estonia     |