• Andres Kostiv

Valmis bränd kõigest nelja päevaga - ulme või reaalsus?




Oleme seni keskendunud oma blogipostitustes väga palju disainisprindile, aga see on ka igati loogiline, sest see on see pusle, mida meie kõige paremini kokku panna oskame. Seekord aga on üllatusmoment, sest keskendume hoopis Google disainisprindi metoodikaga loodud brändisprindile ning selle jaoks vestlesime meie brändistrateegi Rait Tassoga, kes teab teemat nagu oma mõlemat viit sõrme.


Mis asi on bränd?

Me alustasime muidugi täielikult rohujuuretasandilt ning keskendusime küsimusele, millele on ilmselt kaua definitsiooni otsitud – mis on üldse bränd? Rait Tasso teab kohe ka vastata, et peamiselt on bränd lugu, mida ettevõte jutustab. Tihtipeale arvatakse, et bränd on Sinu ettevõtte nimi, tehtud sotsiaalmeediapostitused või see, kuidas ettevõte on kuvatud tänaval, raadios või internetis. See on ka kõik õige, aga see pole kaugeltki kõik - ainult üks väike jäämäe tipuke, mis õnnekombel paista on. Bränd on tegelikult terve identiteet ja strateegia. Viimasel on aga päris mitu tahku: tooted, väärtused, klienditeenindus, konkurendid, hinnastamine ja mitmed muud suunad, mis kaalu omavad.


Kliendikogemus on kõige aluseks

Disaini roll on brändi loomises väga tähtis. Disain, kui selline ei ole üheselt defineeritav, ent tähendab terviklikust. Disain on kujundus, visuaalne identiteet aga ka mugav tootedisain. Rait meenutab ühte kõige klassikalisemat näidet tööajast Teliast, kui oli just välja tulnud teleprogrammide salvestusfunktsioon nende lahenduses, mis oli väga potentsiaalne projekt, aga selles oli üks väga suur AGA. Salvestusprogrammiga oli võimalik liituda kas esinduses või siis internetis, toode ise oli aga televiisoris. Kuna onboarding ei olnud kliendi jaoks mugav kasutamine, siis ei olnud teenusel nii suurt tuleviku kui kõik prognoosisid.


Brändi sõnumid ja visuaal

Efektiivne brändiloomine ei tähenda ainult seda, et disainitakse ilus logo ning hops - bränd on sündinud. Nagu eelpool ka põgusalt teemat puudutasime, siis bränd on lugu. Alustada tuleks aga samm tagasi astudes. Kirja tuleks panna ajaline raamistik, metoodika ja see, kuidas sellele lähenetakse. Kui projekti esitletakse “otsustajatele”, siis tuleks kindlaks teha, et absoluutselt kõik sõnaõigusega inimesed on kohal ning panevad mõttega kirja kõik, mida esitletakse. Küll on aga kindel, et kõik võtab aega, kui just ei tehta seda läbi brändisprindi, mis kestab sarnaselt disainisprindile vaid neli päeva ning selle jooksul valmib imeline töötav bränd koos sõnumite ja visuaalinäidistega nt. ettevõtte uus avaleht või uus tooteleht ning sotsiaalmeedia või kasvõi töötajabrändingu reklaaminäidised.


Kustkohast alustada?

Kustkohast peaks üks bränd alustama, kellel ei ole brändi ja puudu on ka visuaalne indentiteet? Brändistrateegi esimene kommentaar küsimuse püstitamise kohta on see, et tavaliselt ei sõnastata probleemi, kui “brändi puudumine”. Tavaliselt peitub “otsustajate” jaoks probleem mujal – kas turundus ei tee head tööd, müügiosakond ei pinguta piisavalt või kliendid ei ole teenusega rahul. Kõigepealt tuleks kirja panna, just kirja panna, teenuse ootused ja eesmärgid. Kõige efektiivsem viis on muidugi läbida neljapäevane brändisprint. See on küll hästi intensiivsed neli päeva, kuid käib läbi kõik olulisemad eesmärgid, väärtused, sõnumid, sihtrühm, konkurendid ja visuaalse kõnekeele ning mõne harjutuse veel, mis tegelikult ongi kogu brändingu vundament ning selle pealt on hea ükskõik kuhu edasi minna.


Google disainisprint vs. brändisprint

Rait läbis ka Google disainisprindi, kuid tema jaoks ei ole selles protsessis mitte midagi uut, kuna brändisprint on väga sarnane lahendus. Küll aga leiab, et see lõpuemotsioon kaalub üle kogu väsimuse ja intensiivsuse. See, kui probleem on lahendatud ning ideesid on tekkinud mustmiljon on alati parem, kui protsess venib pikaks ning keset projekti teatatakse, et raha sai otsa ja ei kujutata ette ka, millal see võiks jätkuda.

Kuigi üldine protsess on kahel sprindil sama, siis on see ikkagi natukene erinev. Brändisprint jaguneb ainult kolmeks suureks blokiks:

1. Brändi tuum – visioon, väärtused ja eesmärk

2. Positsioneerimine - sihtgrupid, persoona, teekond, konkurendid, väärtuspakkumine

3. Brändi persoona - identiteet. Sõnumid, visuaalne keel, moodboard, reklaamiväljundid.


Testi sõnumeid ja visuaali lõppkasutajate peal

Lõpeb see kõik põhiväljundite joonistamine ja lõppkasutajate peal testimisega, mis on elementaarsed ka disainisprindis. Lõppkasutajate kaasamine testimisse on mõlema sprindi puhul üks kõige tähtsamaid osi, mida tuleks teha pigem kiiresti, et välistada kõikvõimalikud anomaaliad ning saada hindamatut tagasisidet, mis toodet või teenust peaks väga palju edasi aitama. Mis aga kõige olulisem? Lisaks kliendi tagasisidele, saab ka tiim koheselt tunnetuse, kas see millest räägiti ja kokku lepiti on jätkuvalt usutav, eristuv ja otse loomulikult ka relevantne.


Kuula lisaks ka "Kasvuminutid" podcasti kus räägitakse lähemalt kuidas nelja päevaga bränd luuakse koos sõnumite ja visuaalinäidistega ja miks on oluline teha kliendiintervjuusid ning lõppkasutajatega testimisi klikkides siia lingile.


Kasvuminutid podcast on lisaks kuulatav ka Spotify, Apple, Google podcast rakendustes ja Youtubes:





VÕTA ÜHENDUST

Asume koos tegutsema! 

Kirjuta, kui soovid Google disianisprindist rohkem teada saada või tekkis muid küsimusi.

Nimi

E-mail

Sisu

FUTURISTI TÖÖD
AJ& Smart crtified.png
SOTSIAALMEEDIA
facebook-square.png
linkedin.png
youtube2.png

Futurist Estonia     |