• Andres Kostiv

Loome Google disainisprindiga uue kommimaitse

Eelmisel nädalal viisin ma läbi Google disainisprindi lühikoolituse ning küsimuste ja vastuste voorus olin vastamisi teemadega, mis minult üsna sageli seoses disainisprintidega küsitakse. Seega mõtlesin jagada oma vastuseid veidi pikemalt, ehk on abiks kui peaksid mõtlema disainisprindi kasutamise peale.


Q1: Kas on asju, mida Google disainisprint lahendada ei suuda?

Küsimus tõstatus sellest, et disainisprintide kasutusvaldkond on hoopis laiem, kui see millega mina igapäevaselt kõige enam kokku puutun, ehk digitaalne kasutajakogemus. Disainisprint on probleemilahenduse meetod ning seda on edukalt rakendatud ka näiteks uue šokolaadimaitse loomisel või jooksutossude disainis. Aga siiski tegu pole võluvitsaga, mis lahendaks kõik su väljakutsed. Minu senisest kogemusest, kui kahtled, kas disainisprint võiks sobida sinu tänasele väljakutsele, siis küsi endalt pigem vastupidi. Mis juhtub kui ma seda täna ei tee? Kuidas see mõjutab sinu äritulemusi? Mis kulusid toob kaasa pikaleveninud projekt või edasiveninud toote lansseerimine? Kuidas see mõjutab sinu kliendikogemust ja müügitulemusi? Disainisprint on hea just projektide puhul, mil on sinu ärile oluline mõju.



Disainisprindi metoodikat on kasutatud edukalt ka uue šokolaadimaitse loomisel või ka näiteks uue auto salongilõhna loomisel.

Samuti aitab sprint nii nagu nimi ütleb, kiiremini edasi liikuda. Vahel võib see olla vajalik, kui oled jõudnud oma projekti või arendusega tupikusse ning ei näe väljapääsu või tundub, et oled juba kõike proovinud. Samuti tasub sprindi kasuks mõelda siis, kui sinu väljakutse hõlmab inimesi organisatsiooni erinevatest üksusest. Sprindi võlu peitub selles, et see paneb koos töötama inimesed, kes seda võibolla igapäevaselt ei tee, et leida lahedus väljakutsele koos. Seega sobib ta hästi ka uute projektide käima tõmbamiseks ning õigesti kasutatuna on sprindil ka hea meeskonna tugevduse efekt.


Q2: Kuidas motiveerida oma meeskonda sprindist osa võtma?

Oma kogemusest soovitan esmalt saada pardale otsustajad ja juhid. Siis on oluliselt lihtsam sprindi vajalikkust ettevõtte sees ka edasi müüa. Olen selleks kasutanud näiteks kahe tunnist praktilist “Lightning Decision Jami“ töötuba, kus võtame juhtidega ette ühe reaalse probleemi lahendamise, et läbi selle neile disainisprindi tööriista paremini tutvustada. Juhtidele müümisel mõjub alati hästi ka see, kui mainida, kes edukatest ettevõtetest seda juba kasutavad ning veelgi parem kui on välja tuua oma sektorist või konkurentidest keegi, kel on sprindist kasu olnud.


Osalejate puhul on kõige sagedam mure aeg. Meil pole selleks aega. Sellest saab tavaliselt üle selgitades, et disainisprindi mõte on hoopis vastupidine. Ehk sinu aega kokku hoida. Soovitan tuua siia võrdluseks kui palju aega ja ressursse on juba kulunud, et jõuda projektiga siia staadiumisse “traditsioonilist” teed pidi. Tuues vastukaaluks selle, mis on plaanis ära teha ainult 4 päevaga. See paneb tihti perspektiivi paremini paika.


Osalejate teiseks mureks, millest tihti ei räägita on see, et inimesed peavad tulema välja oma tavapärasest mugavustoonist ning seda neljaks päevaks. See võib olla katsumus, eriti rohkem introvertsetele tiimiliikmetele, kui sa ei tea, mis toimuma hakkab. Siinkohal tuleb abiks sprindi metoodika ja läbiviija kogemus, mis aitab osalejaid kaasata nii, et keegi ei hakka liialt domineerima ning kõik saavad võrdselt omamoodi panustada.


Samuti on täiesti normaalne, kui nelja päeva jooksul hakkavad inimesed sprindi vajalikkuses või protsessis kahtlema. Kuna protsess on intensiivne, siis tulekski lihtsalt olukorda teadvustada ning julgustada osalejaid edasi liikuma – valgus tunneli lõpus siiski paistab.



Google disainisprindi 4 päeva on intensiivsed, kuid oluline on usaldada protsessi ning kogenud läbiviija suudab hoida tiimi energiat üleval ka kogu nelja päeva vältel.

Q3: Kui tihti võiks disainisprinti kasutada?

Sellele küsimusele ei ole ühest vastust. Kui vaadata osalejate poole pealt, siis ma üldjuhul soovitaks teha vähemalt ühe kuu pausi, enne kui uue täismahus sprindiga alustada. Aga oluline on mõista, miks on uus sprint vajalik? Mis oli eelmise sprindi tulemas? Kas tulemus ei rahuldanud või oli midagi, mis protsessi puhul ei töötanud? Ma soovitan alati peale sprinti teha ca nädala pärast retro, et tulemusi ja edasisi samme täpsemalt arutada. Tihti ei ole uue sprindi tegemine vajalik, vaid piisab kui panustada aega ja ressurssi veelkord prototüüpimisele ja lõppkasutajatega testimisele.

Vahel võib olla keeruline on oma tiimi motiveerida kui eelmine sprint ei läinud nii hästi kui oleksid soovinud või kui valminud prototüüp ei kujunenud testimisel edukaks. Aga jällegi sprint on alles algus ning sprint, mille tulemusel sa saad teada, et see prototüüp sellisel kujul ei tööta ei ole kuidagi halb, vaid pigem hea. Sest sa saad seda teada ainult nelja päevaga, raiskamata selle peale kuude kaupa aega ja raha.


VÕTA ÜHENDUST

Asume koos tegutsema! 

Kirjuta, kui soovid Google disianisprindist rohkem teada saada või tekkis muid küsimusi.

Nimi

E-mail

Sisu

FUTURISTI TÖÖD
AJ& Smart crtified.png
SOTSIAALMEEDIA
facebook-square.png
linkedin.png
youtube2.png

Futurist Estonia     |