top of page
Andres Kostiv

Kuidas disainida selline e-pood, kust meeleldi ostetakse

Kui koroona pandeemiast üldse midagi positiivset tuli, siis on see hüppeliselt kasvanud e-kaubandus. Ettevõtted, kes siiani alles mõlgutasid mõtteid, et peaks oma äri ka e-kanalitesse laiendama, said hea tõuke, et oma plaanid kiiremini teoks teha. Futurist UI/UX disainer ja Google disainisprintide läbiviija Andres Kostiv kirjutab sellest, kuidas hea disain aitab e-kaubanduse müüki kasvatada.


Seega kui oled laiendamas oma äri uutesse kanalitesse või alustamas päris nullist, siis korraliku e-poe püsti panek on üks oluline osa sinu e-kaubanduse vundamendist.


Mis on aga see, mis paneb inimesed ühest kohast ostma ja sinna tagasi tulema ning teistest jällegi kiirelt ja igaveseks lahkuma?


Mõtle korra oma viimase e-poe kogemuse peale. Olgu selleks siis toit, riided, mööbel või mõni muu vajalik ese. Kas sa mäletad, milline see pood välja nägi? Tõenäoliselt väga mitte. Aga üsna kindlalt mäletad sa, mis tunde see kogemus sinus tekitas. Võibolla teatavat elevust, rõõmu, enesekindlust, et sain hakkama. Või rahulolu, kui kiirelt ja lihtsalt kõik sujus. Või siis hoopis pettumust, kui midagi ei töötanud ja ost tegemata jäi või polnud selge, millal su toode siis ikkagi kohale jõuab.


Kuigi paljude jaoks seostub disain eelkõige esteetilise poolega. Siis minu jaoks on disain info kandja. Hea disain suudab edastada olulise info ning teha seda piisavalt hästi, et panna sind tegutsema - antud juhul siis oma ostu sooritama. 


Mida, aga e-poe disaini puhul silmas pidada? 

Usalduse loomine  

Toon selle välja esimesena, sest see on kõige olulisem. Eriti, kui sa oled alles alustamas ning keegi sinu brändi veel ei tunne. Mida kallimaid tooteid sa müüd, seda rohkem usaldust on vaja. Mõned põhielemendid, millest alustada:

  • Kontaktinfo olemasolu - eriti hea kui paned lisaks üldmeilile või telefonile juurde ka mõne reaalse inimese nime ja kontakti. Või kui oled eriti julge, siis oma tiimi või kontaktisiku pildi. Miski ei loo paremini usaldusväärsust kui arusaam, et selle taga on reaalsed inimesed. 

  • Tagastuspoliitika - e-kaubanduse uuringud toovad selgelt välja, et selge tagastuspoliitika olemasolu tegelikult kasvatab e-poe käivet. Seega ära peida seda kuskile viimasele lehele, vaid tee vastupidi hästi kergesti leitavaks. 

  • Turvalised maksevõimalused - keegi ei taha raha kanda musta auku. Enamikel e-kaubanduse platvormidel on turvaliste makselahenduste võimalused juba sisse ehitatud ja lihtsasti integreeritavad. Üldlevinud maksevõimaluste kasutamine - krediitkaardi ja pangalinkide kaudu loob usaldusväärsust.

  • Klientide tagasiside - kui oled alles alustamast võib see olla keeruline, kuid mida varem sa saad jagada oma klientide tagasisidet, seda parem. Võid mõelda kuidas integreerida see mõne oma ettevõtte sotsiaalvõrgustikuga, et klientidel on koht, kus oma kogemusi jagada. Oluline, et need oleksid autentsed.  


Kvaliteetsed ja tõetruud fotod

Olenevalt, mida sa täpselt müüd, on fotodel oluline või siis väga oluline osa sinu e-poe edust. Toidupoest toitu ostes toetab foto visuaalselt eelkõige sinu valiku kiirust - veendumaks, et paned ostukorvi õige toote. Kuid ostes näiteks mööblipoest uut köögilauda, on foto sõnumikandja, mis aitab kliendil veenduda, kas ta ikkagi ostab õige asja, kuna klient toodet katsuda ja proovida ei saa.


Kui toidu puhul piisab ühest pildist, et aru saada, mis tootega tegu, siis mööblipoe puhul on vaja erinevaid pilte, mis edastavad võimalikult tõetruu pildi laua suurusest, värvist ning disainielementidest. Seega on oluline näha toodet võimalikult erinevate nurkade alt, vajadusel sisse zoom'ida (ehk pilti suurendada) ning tunnetada, kuidas see päris toas välja näeks. Üldine e-kaubanduse kirjutamata reegel soovitab, et valge taust töötab alati. Ehk siis vähemalt üks fotodest võiks olla valgel taustal. Samuti elustiilifotod, mis näitavad, kuidas näeb toode välja igapäevases kasutuses. Et saada aru söögilaua suurusest, on hea, kui sellest on tehtud üks pilt päris köögis ja võimalusel koos päris inimestega.


Uued trendid on toonud ka erinevaid uusi lahendusi nagu näiteks rõivaste mini-videote ja liikuvate inimeste näitamine, et luua veelgi tõetruumat pilti.



Ajatu stiil töötab

Sinu e-poe stiil on loob kliendile esmamulje. Lisaks tootefotodele on oluline ka e-poe üldine stiil - värvid, tüpograafia, fondi suurused. Ehk kogu esteetiline pool, mis mõjutab selgelt sinu kliendi üldist ostukogemust ja mis tundega ta sealt lahkub.


Kui sul on juba olemas oma visuaalne identiteet või koduleht, mis äri toetab, siis on sellest lihtsam alustada. E-pood võiks siin olla sümbioosis muu äriga ning kui klient jõuab e-poodi, siis on see talle selgelt äratuntav. Kui sa oled aga alles alustamas, siis soovitan lähtuda "rohkem on vähem" printsiibist. Ning seda nii värvide, fontide kui ka fondi suuruste puhul.



Värvid tõmbavad tähelepanu ning kui kasutad õigeid värve ja värvikombinatsioone, aitab see luua õiget emotsiooni. Soovitan piirduda kahe põhivärviga. Eriti juhul, kui sul on palju tooteid ja tootefotosid ning need on tavapärasest värvikirevamad.


Värvid peaksid olema piisavalt kontrastsed, et klient saaks selgelt aru, mis on nupp, millele peab vajutama, ning mis on toetava infoga sisutekst. Hästi palju lahedaid värvikombinatsioonide näiteid ja tehtud disaine leiab lehelt Dribbble. Värvid on samuti olulised, et kaasava disaini printsiipidest lähtudes oleks leht ligipääsetav võimalikult erinevatele, erinevas eas ja ka nägemisraskustega inimestele.


Ka fontide osas soovitan piirduda kahega. Üks, mis on mõeldud sisutekstidele ja teeb ära suurema osa tööst. Ning teine võib olla veidi rohkem silmapaistvam ja mõeldud pealkirjadele. Fondid peaksid kindlasti olema ekraanisõbralikud ning loetavad ka mobiilis ja väiksematel ekraanidel. Kui kasutad juba mõnda olemasolevat e-kaubanduse platvormi, siis leiad sealt seest piisavalt põhjasid (template) ja soovitusi, mis fondid sinna juurde sobivad. Vaata, et valiksid fondid, mis on ka ekraanisõbralikud. Näiteks liiga õhukesed fondid tunduvad kehvema resolutsiooniga ekraanidel ebakvaliteetsed. Seega üle pingutada ei tasu. Ajatu stiil on lihtne, selge ja tekitab hea tunde. Hooajalisi disainitrende on liikvel palju, kuid nendega ei tasu kaasa joosta. Need muutuvad kiiresti ning tekitavad sulle hiljem pigem rohkem lisatööd.


Navigatsiooni lihtsus

Liigume sellega küll rohkem minu teise rolli ehk UX disaineri valdkonda, kuid ilma selleta ei saa. Mulle meeldib tsiteerida Apple'i legendaarset disainijuhti Jony Ive, kes ütles, et ilusad asjad, mis ei tööta, ei ole ilusad. Minu igapäevatöö on seotud nii kasutajamugavuse (UX) kui ka kasutajaliidese (UI) disainiga ning nende kahe vahel väga selget piiri tõmmata on keeruline.


Ilusate piltidega e-pood, kus sobiva toote leidmine ja ostuotsuse vormistamine võtab tund aega, ei ole kokkuvõttes ilus, sest paneb sind tundma end saamatuna.


Seega sama oluline kui hea disain, on muuta oma leht võimalikult lihtsasti navigeeritavaks. Et klient saaks lehele jõudes kohe aru - kus on tooted ja toote kategooriad, kus on uuemad tooted ja sooduspakkumised, kust ma leian kontaktid, kuidas käib maksmine ja kohaletoimetamine. Eriti oluline on see juhul, kui sul on suur tootekataloog, kus klient peab alamkategooriate abil kiiresti sobiva toote leidma. Navigatsiooni lihtsust ja selgust soovitan alati testida. Kas siis ise või veelgi parem oma erinevatel potentsiaalsetel klientidel, andes neile ette konkreetsed testülesanded. Üks tüüpiline viga, mis tehakse. on otsingukasti liigne koormamine sõnaosa vaste eelvalikutega, selle asemel, et inimene saaks otsi nupule vajutada ning siis sobiliku asja leida.



Sõltub sinu ärist, aga kuna 70% kasutajaid on täna juba mobiilis, siis ma soovitaks lihtsuse ja selguse eesmärgil luua koheselt ka mobiilisõbralik kohanduv disain, mis sobitub erinevatele ekraanidele. Kui kasutad mõnda valmisplatvormi nagu Shopify, Woocommerce, Magento või eelistad kodumaist Voog ja Shoproller ning Shoperb, siis saad sealt valida ka vastavalt kohanduva disainiga kodulehe põhjasid (template).


Kes on sinu klient ja kuidas ta ostab?

Jätsin selle viimaseks, kuigi sellest kogu asi tegelikult algab. Mida iganes sa müüd, siis sa ei müü seda päris kõigile. Seega mida rohkem sa suudad läbi mõelda, kes on ikkagi sinu e-poe erinevad ja peamised näidis-klienditüübid ehk persoonad, seda lihtsam on ka neile vastavalt disainida. Sama oluline on mõista, kas sinu kliendid teevad pigem läbimõeldud või emotsioonipõhiseid oste, kas neile on oluline kvaliteet või ostu kiirus.


Läbimõeldud ost on näiteks minu viimane söögilaua ostmise kogemus. Ma ei lähe seda ostma viie minutiga ning ma ei osta suure tõenäosusega sellele emotsiooni najal juurde diivanit. Minu eesmärgiks on saada toote kohta võimalikult palju infot nii piltide kui ka teksti näol ning segamatult süveneda. Kui ma ostan aga toitu või riideid, siis on kiirus ja hind minu jaoks olulisem ning õigel ajahetkel, õiges kohas mulle tänast sooduspakkumist näidates või särgiga kokkusobivat soodushinnaga lipsu esitledes, võib see mu ostukorvi jõuda küll.


Kokkuvõtvalt: e-poed on erinevad, kuid olulisemad põhialused kehtivad kõigile. Nendeks on usalduse loomine, esteetiline välimus, navigatsiooni ning otsingu lihtsus ning arusaam oma kliendist ja tema ostukäitumisest. Kui neid silmas pidada, siis ei saa väga mööda panna.


Lisaks käis Futuristi UI/UX disainer ning Google disainisprintide läbiviija Andres Kostiv Äripäeva Raadios külas, rääkimas E-kaubanduse teemalises saates e-kaubanduse disainist ja klienditeenindusest. Kuula saadet siin lingil.


bottom of page